Allevi rekryterar CFO från Aim’n

I mars började Isabel Andersson sin tjänst som CFO på Allevi. Hon kommer närmast från sportmode­företaget Aim’n och har tidigare arbetat som CFO på konsultbolaget Sigma.

Publicerad

Isabel Andersson

Välkommen Isabel! Hur känns det så här långt?
Tack, det känns väldigt bra. Jag har knappt hunnit hänga av mig ytterkläderna än men så här långt är allt bara roligt och spännande. Jag har fått ett fantastiskt fint välkomnande och har redan hört många förslag på utveckling från de kollegor jag har hunnit träffa.

Hur ser din närmaste framtid ut? Vad tänker du börja med?
Min första uppgift är att sätta mig in i de olika affärsområdena och lära känna personalen. Så jag kommer att fortsätta som jag har börjat, med att träffa människorna som är Allevi och prata med dem. Jag behöver skapa mig en tydlig bild av företaget, kartlägga och börja skapa struktur för att kunna ge stöttning framåt. Därefter ska jag tillsammans med vår CEO Christian välja ut vilka olika områden som ska prioriteras i vårt arbete framåt.

Isabel Andersson, CFO

“Att vi ska växa är uttalat. Jag haft turen att hamna här i en väldigt spännande fas med förvärv av andra bolag och kanske till och med en internationell expansion.”

Hur ser du på Allevi, var bolaget är nu och vart det ska?
Jag vill ta Allevi framåt och det är också därför jag har blivit rekryterad. Det här är ett välskött bolag med kärnvärden jag kan stå bakom till 100 procent. Siffrorna som finns är fantastiska, men jag är mer fokuserad på framtiden.

Att vi ska växa är uttalat. Jag haft turen att hamna här i en väldigt spännande fas med förvärv av andra bolag och kanske till och med en internationell expansion.

Vi har personal som har varit med länge och som är oerhört kompetenta. De förstår kunderna och vet hur marknaden ser ut. Det är en otrolig styrka. Jag har inte hunnit träffa alla än men det är tydligt att här finns ett stort engagemang. Trots olika kompetenser och uppgifter verkar alla vilja samma sak. Att få folk från olika håll att arbeta på ett enhetligt sätt och mot gemensamma mål är inte alltid det enklaste. Här finns också ett tydligt fokus på att ha kul och må bra.

Vad har du gjort tidigare?
Min förra anställning var som CFO på Aim’n, ett sportmodeföretag och dessförinnan var jag CFO på teknikkonsultbolaget Sigma.

Det låter som två helt olika branscher.
Ja, på ytan finns det inga direkta likheter. På Sigma jobbade jag med ingenjörer och väldigt avancerad och nischad teknologi. Och på Aim’n handlade det om mode, hälsa och livsstil. Men i mina specifika uppgifter fanns det stora likheter och det gör det här på Allevi också. Jag ska se till att bolaget kan utvecklas och nå sin potential genom att stötta där det behövs och bidra till att göra saker möjliga.

Är du en siffermänniska?
Ja och nej. Det står i mitt anställningsavtal att jag arbetar med ekonomi men det betyder inte att jag bara sitter och räknar pengar. Det är inte siffrorna i sig jag brinner för utan det vi gör. Siffrorna är en output av alla aktiviteter vi gör och det försöker jag få alla att förstå.

När jag var yngre var jag mer intresserad av form och färg än siffror. Men jobbet som CFO är så mycket mer än ekonomi och jag antar att jag såg att det fanns kreativa utmaningar även i ett sånt här yrke. Det vi alla egentligen håller på med här på Allevi är att skapa möjligheter. Det gör vi bäst tillsammans så att få med alla på det sättet att tänka ser jag som en av mina uppgifter.

Hur vill du arbeta, har du ett arbetssätt?
Jag är affärsdriven, nyfiken och vill förstå, och det kräver att jag arbetar nära mina kollegor och nära affären.

Mitt huvudfokus är inte förvaltande, utan att ta ut riktning för vart vi ska. Jag försöker hela tiden ha målet i sikte. Därför behöver jag börja med att göra en kartläggning av var vi är och vart vi ska och därefter skaffa mig en uppfattning om vad det kommer att innebära för aktiviteter. Viktigt att följa upp så att vi ser att vi är på rätt väg och har kontroll.

För mig är det också väldigt viktigt med transparens inåt i bolaget. Jag vill göra personalen delaktig och engagerad genom att skapa en förståelse för hur företaget fungerar och var vi befinner oss. Om fler kan känna ”jag har bidragit till att vi har nått detta” så är jag övertygad om att det bidrar till hur vi utvecklas framöver. Så jag kommer att lägga mycket av min kraft på att stötta alla som jobbar här, oavsett uppgift.

Det är hård konkurrens i den här branschen, precis som i många andra. Jag tror inte det här blir någon enkel uppgift. Vi kommer att behöva jobba hårt för att hela tiden förbättra våra tjänster och produkter så vi kan fortsätta vara konkurrenskraftiga.

En sista fråga: Hittade du Allevi eller hittade vi dig?
Jag kände faktiskt inte till bolaget men blev kontaktad av en rekryterare och det jag hörde gjorde mig nyfiken. Det tog inte lång tid innan jag kände av det stora engagemanget i bolaget. Jag tycker om kärnvärdet, att förenkla människors vardag. Min mamma har jobbat inom vården i många år så jag vet hur otroligt viktigt det vi som bolag gör är, och det vill jag gärna vara en del av.

Människorna som arbetar här har gjort ett fantastiskt arbete med att få ihop de olika bolagen som har blivit Allevi. Jag tycker jag kan känna kulturen bara genom att träffa dem.

Läs mer